Dopravní nehody jsou bohužel v našich končinách velmi časté. Rozhodně je tedy zajímavé podívat se na statistiky, abychom zjistili, který typ vozidel má nehodu nejčastěji, a z jakých důvodů. Posoudit to totiž není ani zdaleka tak snadné, jak by se mohlo zdát. Máme zde totiž hned dvě možnosti.

 

Tou první je to, že jednoduše vezmeme celý počet nehod, a jednoduše se podíváme na to, kterých aut havaruje víc. V tomto případě se zdá, že ty osobní značně převažují. Musíme si však uvědomit, že těch se na silnicích pohybuje mnohem více. Když se na to tedy podíváme, zjistíme, že v přepočtu mají dopravních nehod víc ty nákladní. Ale proč? Důvodů je zde hned několik.

 

provoz na silnici

 

Jedním z nich je samozřejmě fakt, že nákladní auta jsou mnohem těžší a hůře ovladatelná. Je tedy jasné, že vzhledem k tomu má mnohem větší problémy, zvláště pokud jsou na vozovce zhoršené podmínky, například pokud je mokrá, nebo dokonce namrzlá. Lze tedy pochopit, že v takových podmínkách nákladní automobily mnohem snadněji havarují.

 

Ovšem to není vše. Dále jsou tu i samotní řidiči. V první řadě si musíme uvědomit, že řídí často mnoho hodin v kuse, což je velmi únavné. Snadno tak propadnou například mikrospánku, zvláště pak na dálnici, kde se v podstatě nic neděje. A v takovém případě je nehoda samozřejmě jen otázkou času.

 

zima je pro náklaďáky těžká

 

Zapomenout pak nesmíme ani na termíny, které musí tito řidiči dodržovat. Ty jsou totiž koncipovány pro ideální situace, tedy na plynulý provoz a ideální klimatické podmínky. To jsou však situace, které jsou velmi vzácné. Kolony a objížďky jsou velmi běžné, ovšem řidiči, pokud dorazí pozdě, nejenže nedostanou bonus, ale často je jim také snížena výplata. Jistě, lze pochopit, proč to přepravci dělají, avšak neznamená to, že zde nejsou neblahé následky ve snaze dohnat čas ztracený například v dopravní zácpě.

 

Když si toto vše uvědomíme, je poměrně jasné, proč tolik nákladních automobilů havaruje. Je tedy na čase se ptát, zda by nebyla vhodná změna.