Mašinka Minis Mašinka Tomáš – to je legenda z poloviny dvacátého století
Automobilové dopravě, i přes její výrazný rozmach, stále konkuruje železnice. Vůbec první železniční trať pro veřejnou dopravu byla vystavěna v roce 1825, tedy před téměř dvěma sty lety.
Století páry – pokud si dokážete vybavit legendární film „Marečku, podejte mi pero“, hovoří se tam o století páry, tedy období počátku průmyslové revoluce. V samotném filmu také parní lokomotivy vystupují a jistě je vám známo, že dosud jsou v provozu nostalgické parní vlaky, např. na trati v Posázaví. Parní pohon lokomotiv dokázal přepravovat objemné náklady na dlouhé vzdálenosti i napříč kontinenty, bylo k tomu zapotřebí pouze uhlí a dostatek vody pro výrobu páry. Dnes je mnoho tratí elektrifikovaných, takže jde o relativně ekologický způsob dopravy, bez naftových spalin.
Železnice versus silnice – po železnici se i v dnešní době stále přepravuje obrovské množství nákladu. Výhodou této technologie je možnost nakládat na speciálně upravené vagóny i obrovská a velmi těžká břemena, která by bylo obtížné přepravovat po silnici. Železniční přeprava je také velmi rychlá, nedochází tu k zácpám a také je zde omezený počet dopravních nehod, ve srovnání se silniční dopravou.
Přispět k pozitivnímu vztahu k železnici může i mašinka Minis Mašinka Tomáš Mašinka Tomáš, jsou to pohádky pro děti, jejichž vznik se datuje do poloviny dvacátého století. Autorem knih, předloh pro stejnojmenné filmové zpracování, byl reverend Awdry a i dnešním dětem mohou tyto krásné příběhy (vždy s dobrým koncem) zlepšit povědomí o železnici a o dopravních prostředcích, které stále mají svou platnost.
Železniční modelářství – děti, které k železnici získají pozitivní vztah, si pak mohou doma hrát s modelovými kolejišti, je to velmi kreativní zábava, které mnohdy propadnou i jejich rodiče. A pokud vás modelová železnice zajímá, můžete ji obdivovat např. v Praze na Smíchově, u stanice metra Anděl.