Vývoj posledních měsíců nasvědčuje tomu, že v blízké době budou elektromobily tvořit většinu aut křižujících evropské vozovky, je proto určitě dobré si udělat alespoň základní představu o tom, jak fungují. Naprosto nezbytným vybavením elektromobilů je bateriový článek, který se stará o produkci potřebné energie. Samotný bateriový článek pak tvoří baterie podobné těm do aku nářadí s tím, že konstrukce elektromobilu ale plně vychází z klasické koncepce osobního vozidla, tudíž i na něj lze namontovat například klasická alu kola. Příklad baterie do vrtačky je naprosto ideální. Aku vrtačka je poměrně jednoduché a robustní zařízení, které má jednu slabinu a to je akumulátor. Stejně tomu tak je u elektromobilů.

vrtačka

Abychom byli úplně přesní, tak k výrobě energie potřebné k pohánění elektromobilu dochází díky elektromagnetickým jevům, které vznikají během cesty elektrického proudu magnetickým polem – z tohoto důvodu jsou elektromotory vybavovány permanentními magnety. Když už se tu zmiňujeme o motoru elektromobilu, tak ten může sloužit i jakožto rekuperátor, neboť dokáže obnovovat energii při brždění či zpomalování a později ji znovu využívat.

Elektromobily se hodně liší od klasických aut
Možná vás překvapí skutečnost, že většinu komponent z aut se spalovacími motory byste v elektromobilech hledali marně. Kupříkladu elektromotor nemá žádné válce, ventily či písty. Dále chybí i výfukový systém, převodovka a elektromobil dokonce nepotřebuje ani motorový olej. Naopak v motoru poháněného elektřinou najdete pouze stator a rotor, nic víc. Dá se tedy říci, že z funkčního hlediska je elektromobil mnohem jednodušší.

baterie do vrtačky

Zajímavostí je rovněž odlišné fungování elektromobilů při akceleraci v porovnání s auty s benzínovými a naftovými motory. Díky tomu, že termodynamické spalování paliva má pomalejší náběh než přeměna elektřiny na energii, mohou auta poháněná elektřinou akcelerovat při stejném výkonu o něco rychleji. Důkazem budiž zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy Tesly 3 vybavené elektromotorem s „pouze“ 353 kilowaty.